22 Nisan 2010 Perşembe

Turbo ve Intercooler

Turbo Nasıl Çalışır?

Yanma sonucu ortaya çıkan eksoz gazı turboya yönlendirelerek şaftı ile tek parça olan eksoz fanının döndürülmesi sağlanır.Şaftın diğer ucunda da alüminyum emme fanı sıkı geçme olarak montelidir ve filtreden emdiği havayı intercoolere soğutulmak üzere basar.Yağlaması çoğunlukla motorun yağlama yağı kullanılarak yapılır.


Intercooler

Intercooler , turbo şarjlı motorlarda turbonun sıkıştırması sonucu ısınan havanın soğutulması için kullanılan ek soğutucudur. Turbonun basıncını yükselttiği hava radyatöre benzeyen peteklerin içerisinden geçirilerek tekrar soğutulduktan sonra motora gönderilir.

Hava soğukken moleküller arası boşluk daha azdır yani birim hacimdeki molekül miktarı fazladır.Silindire verilen hava soğuk olduğunda silindirin içine daha fazla hava (oksijen) sığabilir ve bu şekilde volümetrik verim artırılarak daha fazla güç elde edilir.




Dump Valf / Blow off Valf

Turboşarjerlerde olan turbo lagı (gecikmeyi) minimuma indirmek icin gelistirilmis olan bir çeşit valfdir.

Turbolu bir araçta gaza basmayı kestiginiz anda, o an devrede olan turbo devreden çıkar ve kompres edip benzin ile karışması için gönderilen hava geri gelir ve turbo rotorunun terse dönmesine neden olur. Bu yüzden bir daha gaza basıldığında turbonun devreye girmesinde gecikme olur. Çünkü turbo rotoru terse dönmektedir ve durup tekrar ileri doğru dönüp havayı kompres etmesi gerekir.

Bu valf tasarımı gereği gazı vermeyi kestiğinizde geri tepen kompres edilmiş havanın turbo rotoruna gelmeden dışarı atılmasını (yada turbo emişine verilmesini-by-pass) sağlar. Böylece hava rotora minimum derecede gelir ve turbo lag (gecikme) kısmen azaltılmış olur.


Turbo , Intercooler ve Blow off Valf Uygulanmış Bir Motor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder